Officiellt: Tränarduo klar för innebandyns A-lag!
2019-05-01 19:55

Vi rivstartar säsongen 19/20 med att presentera tränarduon för innebandyns a-lag kommande säsong.

En första viktig pusselbit i lagbygget är lagd i och med att tränarfrågan sedan en kort tid är löst.

Timmy Gustafsson fortsätter som huvudtränare. Han kommer att dela på huvudansvaret tillsammans med Joakim Torfgård och kontraktet gäller för säsongen 2019/2020.

Timmy, som gjort ett fantastiskt jobb under den gångna säsongen är laddad för ny säsong och att få fortsätta med det arbetet som påbörjades för nästan ett år sedan.

Joakim, kom in under vintern och bistod ledarteamet vid sidan med sina tankar och idéer under den gångna säsongen och har lärt känna laget på nära håll. Nu får han ett officiellt tränaruppdrag. Han har en lång bakgrund inom innebandyn med meriter från högre divisioner.

Vi passar också på att tacka Andreas Svensson och Gustav Larsson för deras insatser som assisterande tränare säsongen 18/19. Andreas kommer fortsätta, men nu enbart som spelare. Gustav, som väntar dubbel tillökning i familjen, kommer att ta uppehåll från innebandyn.

Just nu pågår arbetet med att spika kommande säsongs trupp för fullt och framöver kommer det även att hållas ett par öppna träningar för alla spelare som är intresserade av att försöka slå sig in i seniortruppen. Mer om detta kommer.

Fakta om tränarna:

Namn: Timmy Gustafsson

Moderklubb: Skövde IBF

En glad, sportintresserad man, med 27 års livserfarenhet. Spelar gärna lite FIFA när sambon inte är hemma.

Innebandybakgrund:

Skövde IBF från 11-årsåldern.

Spelade där som målvakt tills en andra knäskada stoppade mv-karriären och sadlade då om till utespelare. Kom till Varnhem säsongen 14/15.

Hann under tiden i Skövde representera a-laget i div 3, 2 och 1.

Tränarbakgrund: Varit tränare 2 säsonger för Skövde HIF innebandy och påbörjar nu sin tredje säsong med tränaruppdrag i Varnhems IF.

Vad för typ av innebandy förespråkar du? Ett lågt aggressivt försvarsspel med press vid tillfälle. Ett smart anfallsspel där man alltid hotar och löper för att öppna ytor för varandra och genom detta etablera tryck.

Något specifikt du kräver av spelarna som du tränar?

Ta ansvar och ge 100%

Vad kommer du främst att bidra med?

Detaljer i det taktiska och jobba vidare utefter förra säsongen och justera det som behövs och fortsätta trycka på allt bra. Förhoppningsvis med att alla tycker att det är sköj också!

Namn: Joakim Torfgård

Moderklubb: Lugi

40 år ung och har levt ett liv med idrott som fokus. Började sin idrottskarriär tidigt och har utövat en rad med idrotter på hög nivå. Är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och backar aldrig för en utmaning. Älskar högt tempo, liv och rörelse. Mottot är: man lever bara en gång.

Innebandybakgrund:

Började i Lugi som 8-åring och flyttade senare över till södra Sandby IBF (nuvarande Södra Dal). Där spelade jag till jag var 22 år, då en skada stoppade mig från allt idrottsutövande under en längre tid. Sedan blev det flytt till Trollhättan och testa att spela med IBK Elfhög i div 3.

Tränarbakgrund: Huvudtränare IBK Elfhög Herr, huvudtränare IBK Elfhög Dam, huvudtränare Vänersborg Ung Elit, samt assisterande tränare Vänersborg.

Vad för typ av innebandy förespråkar du?

Taktisk fartfylld innebandy, med fokus på snabba omställningar och ett kompakt försvar.

Något specifikt du kräver av spelarna som du tränar?

Man ska vilja och våga vinna.

Ärlighet och närvaro i allt man gör och alltid ge 100%.

Vad kommer du främst att bidra med?

Struktur, målmedvetenhet och vinnarmentalitet. Sen finns det en stor portion lek och humor i mig, vilket troligen kan smitta av sig till gruppen när tillfälle ges.

Vi tackar Timmy och Joakim för denna gång och önskar de båda stort lycka till i sina roller som coacher säsongen 19/20!

Forza VIF! 🔴⚪️